عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۵۳۱۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۱
پيامبر خدا (ص) (ص) به كسى فرمودند تا جار بزند: هر كس [با عمل به اين آيه] به ادب خدا آراسته نگردد، روحش با حسرت از دنيا جدا مى‏ شود.
عقیق:یکی از فضایل اخلاقی که در اسلام به رعایت آن تاکید و توصیه فراوان می شود، ادب است از این روایات متعددی بر اهمیت و ضرورت آن صحه می گذارند.
امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «خرد آدمى مايه سامان اوست، و ادبش مايه قوام او، و راستى اش پيشواى اوست و سپاس گزارى اش كمال او.»
همان حضرت (ع) می فرمایند: « برترين شرافت، ادب است.»
همچنین، فرموده اند: «جوينده ادب، دورانديش تر از جوينده طلاست.»
نیز می فرمایند: «هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.»
امیرمومنان (ع) همچنین می فرمایند: «ادب بياموزيد، زيرا كه [در اين صورت] اگر پادشاه باشيد، برجسته می ‏شويد، اگر ميانه باشيد، سرآمد می شويد و اگر تنگ‏دست باشيد، با ادبتان گذران زندگى می كنيد.»
روایات علاوه بر تبیین اهمیت ادب راه های آراستگی به آن را نیز تبیین کرده اند.
امیرمومنان علی (ع) در این باره می فرمایند: «زياد سرزنش نكن، كه سرزنش زياد كينه مى آورد و به دشمنى مى انجامد.»
امام كاظم (ع) به شخصى كه از فرزندش شكايت داشت، فرمودند: «او را نزن، بلكه براى مدتى كوتاه با او قهر كن.»
امیرمومنان علی (ع) نیز می فرمایند: «برادرت را با نيكى كردن به او سرزنش كن و بدى اش را با بخشش به او پاسخ ده.»
امام صادق (ع) می فرمایند: «اگر در عُمرت دو روز مهلت داده شدى، يك روز آن را براى ادب خود قرار ده تا از آن براى روز مُردنت كمك بگيرى.» به امام (ع) گفته شد: اين كمك گرفتن چگونه است؟ فرمودند: «به اين‏كه آنچه را از خود برجا مى‏ گذارى، خوب برنامه‏ ريزى كنى و محكم‏ كارى نمايى.»
امام رضا (ع) روایت می کنند که «جبرئيل عليه ‏السلام به نزد پيامبر خدا (ص) فرود آمد و گفت: اى پيامبر خدا! خداوند تو را سلام مى‏ رساند و به تو مى ‏فرمايد: «بخوان به نام خداى مهر گسترِ مهربان، هرگز به آنچه اصنافى از ايشان را از آن برخوردار كرده ‏ايم، چشم مدوز كه زيور زندگى دنياست تا ايشان را بيازماييم و بدان كه روزىِ پروردگار تو بهتر و پايدارتر است»، پس پيامبر خدا (ص) (ص) به كسى فرمودند تا جار بزند: هر كس [با عمل به اين آيه] به ادب خدا آراسته نگردد، روحش با حسرت از دنيا جدا مى‏ شود.»


پی نوشت ها:
نهج البلاغه
غررالحکم
میزان الحکمه
فقه الرضا (ع)
منبع:قدس
211008

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین