عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۱۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹

عقیق: مؤسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌ا... مدرس(ره) از جمله مؤسسات فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی است که تولیت آن توسط مقام معظم رهبری طی حکمی در تاریخ 4/4/1373 به نماینده ایشان در استانهای خراسان و تولیت عظمای آستان قدس رضوی حضرت آیت‌ا... واعظ طبسی تفویض گردید که این موضوع نقطه عطفی در توسعه همه جانبه اماکن متبرکه طبس و کاشمر شد.
برکات این حکم و تسری مدیریت موفق اسلامی بسیار زود نمایان شد، به گونه‌ای که با تشکیل یک هیات اجرایی، کار توسعه این دو آستانه و ساماندهی موقوفات این دو شهرستان که در مسیر راه زائران حضرت ثامن الحجج(ع) واقع شده، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.
از اهداف اصلی تشکیل این مؤسسه فرهنگی - مذهبی می‌توان به ایجاد تسهیلات لازم برای ارایه خدمات مطلوب به زائران و فیض معنوی بیشتر آنان، تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه فرهنگی، عمرانی، خدماتی و مالی، بهره گیری از تشکلها، نهادها و سازمانهای فرهنگی دینی، اداره امور موقوفات، ارتقای فرهنگ وقف، شناسایی و استیفای حقوق موقوفات آستان قدس رضوی و بهره برداری و نظارت در جهت اجرای نیات واقفان، جمع آوری نذورات و هدایا و مصرف آن در جهت اهداف آستان قدس رضوی، برنامه ریزی برای انجام مراسم فرهنگی- مذهبی درمناسبتهای مختلف اشاره کرد که به عنوان برگی زرین در دفتر موفقیتهای انقلاب اسلامی می‌درخشد.
ترویج فرهنگ اسلامی و تقویت باورهای دینی و زنده و پر بار کردن عشق به ولایت و امامت در قلوب زائران از جمله برنامه‌های اساسی زیربنایی این مؤسسه فرهنگی است که خوشبختانه با بهره‌گیری از موقوفات شیفتگان ولایت و انجام فعالیتهای عمرانی، اقتصادی و خدماتی تحت مدیریت توانمند و موفق اسلامی گامهای مؤثری در راستای ایجاد پشتوانه عظیم برای اهداف فرهنگی مؤسسه برداشته شده و امروزه به عنوان یک قطب بزرگ فرهنگی در منطقه محسوب می شود.


میقات الرضا
صدور حکم تاریخی مقام عظمای ولایت و رهبر معظم انقلاب مبنی بر تفویض تولیت آستان مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) به حضرت آیت‌ا... واعظ طبسی و خدمات قابل توجه و ارزنده آستان قدس رضوی و همچنین موقعیت جغرافیایی این مکان مقدس و قرار گرفتن آن در مسیر راه زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از مناطق مرکزی ایران اسلامی، سبب شده سالیانه حدود 6 میلیون زائر به این بارگاه منور که «میقات الرضا»ست، مشرف شوند.
این تفویض تولیت و بهره‌گیری از توان مدیریتی بالا سبب شد صحن و سرا و امکانات و خدمات رسانی به زائران فرزند گرانقدر امام موسی بن جعفر(ع) بسرعت توسعه و گسترش یابد، به طوری که هم اکنون طرح جامع آستان مبارک 17 هزار مترمربع، صحن و سرای حضرت 40 هزار مترمربع، فضای عبادی، فرهنگی و خدماتی 20 هزار مترمربع، فضای سبز بیش از 62 هزار مترمربع، سنگفرش معابر و خیابانها 42 هزار مترمربع، کاشیکاری 3876 مترمربع، آینه کاری 4060 مترمربع، بازسازی گلزار مطهر شهدا 850 مترمربع، باغ رضوان 8 هزار مترمربع، چهار گلدسته هر کدام به ارتفاع 24 متر، آبنما 28 سازه، پایه چراغ در صحن و سرا و باغ رضوان 440 عدد، نورپردازی حرم و صحن و سرای حضرت با بیش از 5017 عدد لامپ، احداث کتابخانه حضرت در سه طبقه با زیربنای 1760 مترمربع و احداث سالن همایشهای میقات الرضا با زیربنای 1270 متر مربع انجام شده است و درهای حرم مطهر به صورت شبانه روزی در تمام فصول و ایام، بر روی زائران باز و بیش از 800 خادم افتخاری و راهنمای زائر، امر خدمت به زائر را عهده دار هستند.


اهم برنامه های محوری و فعالیتهای فرهنگی – مذهبی
در بخش فرهنگی، مؤسسه آستانه مبارکه حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌ا... مدرس سالانه بیش از دو هزار برنامه فرهنگی، ادبی، هنری و ورزشی در حوزه های ذیل برگزار می‌کند؛
حوزه دین و معارف اسلامی: مشتمل بر اقامه نمازهای یومیه، جمعه، اعیاد اسلامی، سخنرانی، جلسات آموزش احکام، مشاوره و پاسخگویی به پرسشهای شرعی زائران، برپایی نشستهای معرفتی و بزرگداشت وقایع و مناسبتهای ملی، مذهبی.
حوزه فرهنگ، هنر، ادب و ورزش: مشتمل بر اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در قالب جشنواره ها، یادواره ها، محافل ادبی، کلاسهای آموزشی تخصصی و مسابقات کتابخوانی و ورزشی
حوزه قرآن، دعا و نیایش: مشتمل بر جلسات و کارگاه‌های آموزشی عمومی و تخصصی، قرائت، تجوید، تفسیر و تدبر در قرآن کریم و نهج البلاغه، کرسی تلاوتهای مجلسی، محافل شکوفه های قرآنی و آیین ادعیه خوانی و زیارات با حضور استادان برجسته.
حوزه تبلیغات و انتشارات: پژوهش، تدوین، طراحی و چاپ و نشر کتاب، نشریه، بروشور، بنر، استند، نرم افزار، لوح فشرده، برپایی نمایشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگی و مدیریت پایگاه های اینترنتی مؤسسه به نشانی www.Mighatalreza.ir و .www.Shahidmodarres.com
حوزه تکریم و خدمت رسانی: اداره حرم مطهر و ارایه خدمات به زائران خاصه کاروانهای زیارتی. درهای حرم مطهر به صورت شبانه روزی در تمام فصول و ایام، بر روی زائران باز و بیش از 700 خادم افتخاری و راهنمای زائر، امر خدمت به زائر را عهده دار هستند.


خدمات ارزنده آستان قدس رضوی
خدمات قابل توجه و ارزنده آستان قدس رضوی و همچنین موقعیت جغرافیایی شهرستانهای طبس و کاشمر و مجتمعهای فرهنگی- رفاهی و نمازخانه های میان راهی حضرت امام رضا(ع) و قرار گرفتن در مسیر راه زائران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از مناطق مرکزی ایران اسلامی، سبب شده سالیانه بیش از 16 میلیون زائر به این اماکن فرهنگی- مذهبی مشرف شوند.


منزلگاه‌هایی برای زائران امام مهربانی‌ها
آستان قدس رضوی در مسیرهای منتهی به مشهد مقدس به احداث 19 مجتمع فرهنگی رفاهی و نمازخانه میان راهی حضرت امام رضا(ع) در دیهوک و عشق آباد طبس، اسلامیه فردوس، رباط سفید، خوسف و سربیشه، کاهک سبزوار، خضری دشت بیاض، قاین، بردسکن، فیض آباد، علی آباد رباط پشت بادام، دشت گلستان، بجستان، دامغان، بشرویه، مزداوند، تربت جام و چناران همت گماشته تا زائران ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با اطمینان خاطر در مسیر تردد کرده و ضمن ادای فرایض دینی از تسهیلات فراهم شده استفاده نمایند. این مجتمعها که به همت سازمان عمران و توسعه خراسان وابسته به آستان قدس رضوی در 5 استان کشور ساخته شده زیرنظر مؤسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌ا... مدرس(ره) اداره می شود. زائران آقا علی بن موسی الرضا(ع) در این واحدها از امکاناتی چون نمازخانه، سکوهای اقامتی موقت، سرویسهای بهداشتی، فضای سبز با انواع گلهای زینتی، پارک بازی کودکان و فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی و پروتئینی استفاده می کنند.
در این نمازخانه ها و مجتمعهای رفاهی که از آن به عنوان منزلگاه‌هایی در مسیر بهشت یاد می‌شود، زائران پس از استراحت و زدودن غبار سفر، با نیرویی مضاعف پای در راهی می‌گذارند که پایانش بهشت ایران، خراسان رضوی و مشهد مقدس بارگاه منور امام رئوف علی بن موسی الرضا (ع) است.
از جمله تسهیلات اقامتی رفاهی که در شهرستانهای طبس و کاشمر پیش بینی شده می توان به فعالیت دفتر زائرسرا به طور شبانه روز، اتاقهای اقامتی مفروش با امکانات اولیه، مهمانپذیرهای ویژه، آشپزخانه با تجهیزات کامل آشپـزی و آبجوش رایگان، سقاخانه پارکینگ وسایل نقلیه، پاسگاه انتظامی، دارالشفاء، پارک بازی کودکان، فروشگاه محصولات فرهنگی و تعاونی، مجموعه باغ رضوان، سرویسهای بهداشتی، ایجاد فضای سبز، سکوهای اقامتی، واحدهای تجاری و خدماتی، گرمابه، باجه خودپرداز بانک و کشتارگاه اشاره کرد.


مهمترین گنجینه های فرهنگ مکتوب در منطقه
مؤسسه آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌ا... مدرس(ره) در راستای رسالت عظیم فرهنگی خود بویژه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بین عموم مردم بویژه قشر نوجوان و جوان پویای جامعه اسلامی اداره چهار کتابخانه غنی حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) طبس، شهید آیت ا... مدرس (ره)‌ کاشمر و حضرت امام رضا (ع) قاین و روستای شهید پرور محمدآباد طبس را برعهده دارد که خوشبختانه با عنایت به وابستگی این مجموعه های فرهنگی به آستان قدس رضوی، مجموعه 150 هزار نسخه کتاب در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی و ارایه خدمات به صورت قفسه باز، برخورداری از 12 هزار منبع الکترونیکی در واحد سمعی و بصری و امکانات مناسب برای استفاده از خدمات اینترنت با سرعت بالا و خدمات فتوکپی، چاپ، اسکن و رایت؛ بخشهای مرجع و تحقیق و پژوهش؛ واحد مطبوعات و کودکان؛ فعالیتهای فوق برنامه بویژه برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی، همایشها و سلسله نشست‌ها، کلاسهای علوم قرآنی، معارف اسلامی، هنری و ورزشی، مراسم شب شعر و...؛ سبب شده تعداد 32 هزار نفر به عضویت این مراکز مقدس فرهنگی درآمده و از امکانات فراهم شده استفاده نمایند.
کتابخانه های شهید آیت ا... مدرس (ره)‌ کاشمر و حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس در سال 1392 به ترتیب به عنوان کتابخانه های مشارکتی نمونه در کشور و استان انتخاب شده اند.


موزه آثار و اسناد شهید آیت‌ا... مدرس(ره)
موزه آثار و اسناد شهید آیت‌ا... مدرس(ره)با هدف آشنایی جامعه بویژه نسل جوان با ابعاد مختلف زندگی این عالم سترگ و وارسته، احداث و با گردآوری اسناد، دست نوشته ها، وسایل شخصی و تصاویر تاریخی این عالم مجاهد، تجهیز و همه روزه در خدمت علاقه‌مندان است.

 

 

تربیت دینی نونهالان زیر چتر حضرت امام رضا(ع)
فراهم نمودن شرایط در عرصه فراگیری علم و دانش از سال 1380 در مسیر شکوفایی و توسعه این امر مهم در دستور کار این مؤسسه بوده به طوری که در سال تحصیلی 93-1392 در قالب 24 واحد آموزشی در مقاطع پیش دبستانی و دبستان به تربیت دینی 460 نونهال زیر چتر رحمت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در شهرستانهای طبس، کاشمر، بشرویه،‌ قاین و روستای محمدآباد طبس پرداخته شده است.
کیفیت محتوای آموزشی همراه با اعتماد متقابل والدین به این گونه مراکز سبب شد تا در سال تحصیلی 92-91 مجوز تأسیس نخستین مرکز آموزشی غیر دولتی «شکوفه‌های رضوی» وابسته به این مؤسسه از اداره کل آموزش و پرورش دریافت و دانش آموزان پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی در این مرکز در سال تحصیلی 93-92رسماً‌ مشغول به تحصیل شوند.


تسهیلات اقامتی رفاهی
بارگاه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) کوشیده است برای بهره‌مندی بیشتر زائران از فضای معنوی زیارت تسهیلات اقامتی و رفاهی مناسبی را فراهم کند. در این راستا دفتر زائرسرا به طور شبانه روز فعال است و 150 باب اتاق اقامتی مفروش با امکانات اولیه، 12 باب مهمانپذیر (سوئیت) ویژه مجهز به اتاقهای خواب، آشپزخانه، سرویسهای بهداشتی و... ، 2 باب آشپزخانه با تجهیزات کامل آشپزی و آبجوش رایگان، 2 باب سقاخانه شکیل و فیروزه ای رنگ، پارکینگ وسایل نقلیه به مساحت3000 مترمربع، پاسگاه انتظامی حرم، دارالشفاء حضرت، پارک بازی کودکان در زمینی کفپوش شده به مساحت 1000 مترمربع، فروشگاه تعاونی میقات الرضا، فروشگاه و نمایشگاه محصولات فرهنگی، مجموعه زیبای باغ رضوان با چشم اندازی قابل تحسین در نور پردازی، ایجاد فضای سبز، پارک بازی، سکوهای اقامتی، واحدهای تجاری و خدماتی، گرمابه رضوان شامل 25 باب حمام و کشتارگاه (جایگاه بهداشتی ذبح دامهای نــذری زائران) را برای بهره‌مندی زائران مهیا کرده است.


زیارتگاه شهید آیت‌ا... مدرس(ره) کاشمر
مؤسسه آستانه مبارک حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌ا... مدرس در کاشمر نیز منشأ خیر و برکت بوده است و اجرای طرح جامع مجتمع فرهنگی و زیارتگاه شهید آیت‌ا... مدرس (ره) به مساحت 10 هکتار، تملک و خرید 55 هزار مترمربع در طرح جامع، ساخت و راه اندازی صحن جنوبی که شامل غرفه‌های خانوادگی، آشپزخانه عمومی، سه سالن اجتماعات برای مراسم مختلف، نصب آب نما و چهار پایه چراغ، سنگی و کاشیکاری در ایوانها، ساخت و تجهیز کتابخانه شهید آیت ا... مدرس(ره) دارای 825 مترمربع زیر بنا با دارا بودن بخشهای مختلف به عنوان غنی ترین کتابخانه کاشمر (این کتابخانه به عنوان کتابخانه نمونه مشارکتی کشور در سال 1392 برگزیده شد)، ساخت و تجهیز موزه آثار و اسناد شهید آیت‌ا... مدرس (ره) به مساحت 200 مترمربع و شروع ساخت ساختمان جدید موزه به مساحت 600 مترمربع، محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در صحن شمالی به مساحت 4000 مترمربع برای اسکان زائرین و فراهم نمودن امکانات رفاهی، بهسازی مزار شهدا بصورت بسیار زیبا، احداث سالن اجتماعات چند منظوره با مساحت 2 هزار مترمربع در جوار مرقد شهید آیت ا... مدرس (ره)، آماده سازی و زیر سازی 8000 متر در صحن شمالی و جلوی کتابخانه، ساخت و بهره برداری از 3 آب نمای بسیار زیبا با اجرای نور پردازی نوین در صحن شمالی، سنگ فرش صحن شمالی حدود 6300 مترمربع و سوئیت با مبلمان کامل از جمله فعالیتهایی است که در جهت خدمت رسانی به زائران آستان مبارک شهید سیدحسن مدرس در کاشمر صورت گرفته
است.
همچنین چند باب اتاق مفروش با امکانات اولیه، سالن اجتماعات با تجهیزات اولیه و گنجایش 200 نفر، آشپزخانه عمومی مجهز برای طبخ غذا و دستگاه آبجوش، پارک بازی کودکان و پارکینگ وسائل نقلیه زائران و محوطه سازی استراحت زائر به مساحت 300 متر مربع، زیبا سازی و اجرای فضای سبز در صحن شمالی و ورودی کتابخانه حدود 2000 متر مربع، فعال بودن دفتر زائر سرا بصورت شبانه روزی و ارائه خدمات اقامتی به زائران، سنگ فرش جلو سالن اجتماعات به مساحت 4000 متر مربع، ساخت 3 باب واحد تجاری جهت رفاه حال زائرین، پارکینگ وسائل نقلیه زائران با ظرفیت بیش از 600 وسیله نقلیه از دیگر فعالیتهای این مؤسسه در محل آرامگاه شهید مدرس به شمار می‌رود که همه این فعالیتها پس از تفویض تولیت این آستان مقدس به آیت‌ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی بوده است.
اکنون به پاس آن مجاهدتها و روشنگریها به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بنایی عظیم و مکانی ارزشمند و فرهنگی به همت و مدیریت توانمند آستان قدس رضوی مهیا و میعادگاه هزاران عاشق و زائر قرار گرفته است، و جمله شهید مدرس که گفته بود: « قبر من هر کجا باشد زیارتگاه مردم خواهد شد » و امروز زیارتگاه مردم شده و علاوه بر جنبه زیارتی و سیاحتی این مکان به مکانی برای ارائه فعالیتهای فرهنگی به زائران و مردم مؤمن کاشمر بویژه جوانان تبدیل شده است.
این مجتمع در راستای تحقق اهداف عالیه آستان قدس رضوی برنامه های فرهنگی را در رأس فعالیتهای خود قرار داد و با سیاستگذاری و برنامه ریزی اصولی به مناسبتهای مختلف در طول سال برنامه‌های متنوعی در جوار زیارتگاه این شهید والا مقام و... برگزار می‌نماید که به طور مختصر به آن اشاره
می‌شود.
در این آستان مقدس برگزاری نمازهای یومیه به جماعت همراه با بیان احکام و معارف اهل بیت (ع)، نماز جمعه و اعیاد اسلامی خاصه نماز عید سعید فطر- که به صورت متمرکز در شهرستان با حضور بیش از 25 هزار نفر از نمازگزاران برگزار می‌گردد-، قرائت ادعیه توسل، کمیل، ندبه ، زیارت عاشورا، عرفه و حضرت رسول اکرم (ص)، برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری، ادبی و کتابخوانی ، راهنمایی و ارائه خدمات به اردوهای دانش آموزی با اهدای هدیه و بسته‌های فرهنگی، تهیه و ارسال تراکت به مناسبتهای مختلف به ادارات شهرستان، برنامه ویژه کودکان هنگام نماز جماعت توسط مربیان مهدالرضا در ایام تابستان و مناسبتهای ویژه، برگزاری همایش معرفتی و گفتمان دینی خاص جوانان و نوجوانان و یادمان شهدا، محافل انس با قرآن کریم در مناسبتهای مختلف با حضور قاریان بین المللی اعزامی از آستان قدس رضوی، برگزاری جلسات و محافل قرآنی در رشته های قرائت، تجوید، ترتیل و...، برگزاری جلسه فرهنگی - آموزشی با مسؤولان جلسه قرائت قرآن خواهران بصورت ماهیانه صورت می‌گیرد.
همچنین برنامه‌های ویژه در ولادت و شهادت ائمه اطهار، اعیاد اسلامی وقایع و مناسبتهای ملی و مذهبی، و آیین سالروز شهادت آیت‌ا... سید حسن مدرس(ره) با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان ارشد آستان قدس رضوی و شخصیتهای برجسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از دیگر برنامه‌های آستان مقدس شهید سید حسن مدرس است که در جهت تعظیم شعایر دینی و ارتقای سطح فرهنگی و دینی مردم متدین کاشمر و زائران به طور مستمر برگزار می‌شود.

 


منبع:قدس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین