عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۴۴۹۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
دبیر یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل ضمن اشاره به وصول ۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه گفت: دوشنبه ۶ آبان ۹۲ از ساعت ۱۳:۳۰ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، مراسم پایانی دوره یازدهم برگزار می‌شود.
عقیق: نشست رسانه‌ای یازدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان آب و آیینه که اختصاص به نکوداشت مادران شهدا دارد، در دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد.

 سعید حدادیان دبیر این همایش، ضمن اشاره به اینکه دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از سال ۷۹ به دستور آقای ابوترابی تشکیل شد و مسئولیت آن تاکنون برعهده بنده بود، گفت: سال ۷۹ منصوب به حضرت علی(ع) بود. از این رو شب شعر علوی را برگزار کردیم که زنده‌یاد قیصر امین‌پور در آن شرکت و داوری را برعهده داشت و از همان سال‌ها از حضور مرتضی امیری اسفندقه در بخش شعر بهره بردیم و ایشان تا به امروز جلسات هفتگی را برگزار می‌کنند.

حدادیان با تأکید بر اینکه در این دوران ۱۳ ساله از مشورت‌های بزرگان برای برگزاری همایش و برنامه‌ها استفاده کردیم، افزود: از سال ۱۳۸۰ سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل کلید خورد؛ در آغازینه دهه هشتاد با رکود برنامه های ادبی پیرامون دفاع مقدس مواجه شدیم، به عنوان نمونه کنگره سراسری دفاع مقدس دو سالانه شد. نکته دوم اینکه نگرانی ما از این مطلب ما را بر آن داشت که طرح و عملیاتی برای تقویت جریان ادبیات دفاع مقدس داشته باشیم.

وی به نکته سوم اشاره و ضمن تأکید بر اینکه نباید از وجود ظرفیت بسیار فراوان و متراکم موجود در برنامه هشت سال دفاع مقدس غافل شد، اضافه کرد: ادبیات ضدجنگ ادبیاتی است که به واسطه ویژگی‌های هشت سال دفاع مقدس نباید وارد عرصه ادبیات مامی‌شد، چرا که دفاع ما برای خدا بود و هر چیزی برای خدا باشد زیباست.

وی به نکته چهارم هم که درباره رمزگشایی از موضوعات جدید بود اینگونه تصریح کرد که: نیاز به رمزگشایی از موضوعات جدید و بکر پیرامون دفاع مقدس و نیاز به تجزیه موضوعات و ورود به جزئیات برای ثبت ادبی در تاریخ از منظومات است، زیرا عدم آشنایی نسل به رشد رسیده دهه هشتاد با عناوین، موضوعات و مؤلفه‌های شعر و ادب دفاع مقدس مشهود است.

وی درباره مواجه شدن با استعدادهای ادبی که از گستره جدیدی برخوردار بودند، گفت: نیاز فراوان به مشق کردن در معارف جدید دفاع مقدس از جمله موارد مورد توجه است.

دبیر این همایش با ارائه گزارشی از سلسله همایش‌های ادبی سوختگان وصل ابراز داشت: سوختگان وصل یک در سال ۱۳۸۰ به نکوداشت جانبازان شیمیایی اختصاص داشت که تنها در بخش شعر برپا شد، سوختگان وصل ۲ با عنوان قاصدک‌های سوخته در سال ۸۱ اختصاص به نکوداشت شهدای تفحص در بخش شعر، داستان، عکس و خاطره داشت. سوختگان وصل ۳ با نام فصل صبوری در سال ۸۳ اختصاص به نکوداشت حجت الاسلام ابوترابی و آزادگان داشت که تنها در بخش شعر برپا شد.

سوختگان وصل ۴ با نام پشت پلک آسمان در سال ۸۴ برپا شد که اختصاص به نکوداشت مفقودین در دو بخش شعر و داستان داشت. سوختگان وصل ۵ با نام اگر غم لشکر انگیزد در سال ۸۶ اختصاص به نکوداشت همسران جانباز در دو بخش شعر و داستان داشت. سوختگان وصل ۶ به نکوداشت شهدای شلمچه، سوختگان وصل ۷ نکوداشت شهید علم‌الهدی، سوختگان وصل ۸ نکوداشت شهیدان همت، باکری و شهدای جزیره مجنون، سوختگان وصل ۹ نکوداشت جانبازان شهید، سوختگان وصل ۱۰ نیز با نام راز منور اختصاص به نکوداشت شهدای علمی در دو بخش شعر و داستان داشت.

حدادیان ضمن بیان اینکه از نیمه دوم دهه هشتاد و شش به این نتیجه رسیدیم که کنگره دفاع مقدس باید تقویت شود، گفت: هنگامی که کاروان راهیان نور به راه افتاد دیدیم خوب است برخی مناطق جنگی که از ویژگی‌های برجسته‌تری برخوردارند پیرامون آنها برنامه داشته باشیم. لذا روی سه منطقه شلمچه، هویزه و مجنون کار کردیم.

وی درباره دوره یازدهم با عنوان آب و آیینه توضیح داد: دهه ۹۰ دهه‌ای است که ما داریم پر کشیدن خیل عظیمی از پرندگانی که سایه پروازشان به سر ما بوده مواجه می‌شویم. از کوچه‌های شهدا، مادران و پدران شهدا در حال کوچ هستند. لذا باید این بزرگان تکریم شوند. از این بستر گسترده و پر روزی برای ارتقاء خود استفاده کنیم.

به گفته وی، جالب اینجاست که در این دوره به شهادت داوران بخش قصه و داستان به دلیل موضوع باشکوه همایش به لحاظ کم و کیف آثار برجسته هستند. طبیعی است نام بلند مادر به تنهایی می‌تواند قله رفیعی برای رهنوردی قلم‌های مختلف باشد.

حدادیان به تبلیغات گسترده برای همایش در سال جاری اشاره و مهلت دریافت آثار را دهم مهرماه عنوان و تصریح کرد: در بخش شعر، هیئت داوران عبارتند از: مرتضی امیری اسفندقه، اسماعیل امینی و سعید حدادیان و در بخش داستان: احمد شاکری، جهانگیر خسروشاهی و سهیلا عبدالحسینی.

وی به مجموع آثار واصله هم اشاره و گفت: از سراسر کشور حدود ۱۲۰۰ اثر واصل شده. شرکت‌کنندگان از ۱۰ تا ۷۰ ساله از سراسر کشور بودند. طبق اعلام، داوری‌ها تمام شده و شاهد سخت‌ترین دوره داوری در سال جاری بودیم.

وی افزود: در بخش شعر، بین ۲۰ تا ۳۰ برگزیده و در بخش داستان ۵ تا ۱۰ نفر معرفی می‌شوند.

وی به مراسم اختتامیه اشاره و گفت: دوشنبه ۶ آبان ۹۲ از ساعت ۱۳:۳۰ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران، مراسم پایانی دوره یازدهم برگزار می‌شود.

حدادیان پیرامون انتشار کتاب‌های همایش گفت: ۷۰ میلیون بودجه نیازمندیم تا بتوانیم کتاب‌ها را منتشر کنیم، البته تاکنون کتاب چهار دوره منتشر شده است. همه موارد برای چاپ اثر آماده است و تنها نیازمند بودجه‌ایم که با تغییر دولت کمی به تعویق افتاد.

دبیر همایش تندیس‌های این دوره را متفاوت عنوان و خاطرنشان کرد: تندیس‌ها نسبت به دوره گذشته از ظرافت ویژه‌ای برخوردار هستند، از این رو بنا داریم در مکان‌های مختلف کشور از جمله مناطق جنگی و مزار شهدا از این تندیس‌ها در ابعاد ویژه استفاده کرده و آنها را نصب کنیم.


منبع:فارس
211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین