عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۹۷۷۴
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۷
۲۴ اردیبهشت ماه:
حجت‌الاسلام سید رضا عاملی دبیر کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) از افتتاح این برنامه با پیام تصویری رهبر انقلاب و سخنرانی ریاست جمهور خبر داد.

عقیق:عبدالحمید طالبی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس طی سخنانی با اشاره به سخن رهبری گفت: امسال برنامه‌های دهه کرامت با محور‌های مشارکت، امید و ایمان، همدلی اجتماعی و ایجاد ارتباط مردم و با شعار محوری «با شما سربلندیم» برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: آستان قدس بیس از ۳۸۰ برنامه را برای نقاط مختلف کشور تدارک دیده که البته بخشی با محوریت حرم است، بارزترین فعالیت از نظر علمی کنگره امام رضا(ع) است، همچنین کاروان‌های زیر سایه خورشید با بیش از ۶۰ گروه از مشهد حرکت می‌کنند و زیارت از دور را برای عاشقان اجرا می‌کنند و هیأت‌هایی هم به ۱۲ کشور اعزام می‌شوند.

طالبی از رونمایی برخی آثار در دهه کرامت خبر داد و گفت: همزمان با دیگر برنامه‌ها در نمایشگاه کتاب هم برنامه‌هایی داریم و از برخی آثار رونمایی می‌کنیم، همچنین اهدای ۲۰ هزار کتاب به کتابخانه، بازآفرینی موزه قرآن حرم، افتتاح ۵۵۰ چاه آبرسانی در سیستان و بلوچستان و... از دیگر برنامه‌های دهه کرامت است.

در این برنامه حجت‌الاسلام عاملی طی سخنانی با اشاره به کنگره امام رضا گفت: اولین کنگره سال ۶۲ برگزار شد و تا سال ۷۲ چهار کنگره برگزار شد.
 
در این چهار دوره رهبر معظم انقلاب سخنران اصلی کنگره بود، اما در ادامه توقف ۳۰ ساله‌ای داشتیم تا اینکه سال 1401 تولیت آستان قدس عزم کرد که کنگره احیا شود.
 
طی یک و نیم سال بیش از ۵۰ پیش نشست در ایران و خارج از کشور برگزار شد، که هر کدام دست کمی از یک همایش اساسی نداشت.عاملی با بیان اینکه حرکت دانشجویان در آمریکا و اروپا در امتداد عدالت خواهی در غزه است، گفت: امروز جوانان اروپا و آمریکا همان نکاتی را اجرا می‌کنند که رهبر انقلاب در نامه‌ای به آنها گفته بود.
 
همچنین کنگره جهانی حضرت رضا(ع) تلاش می‌کند این روشنگری‌ها را از منظر امام رضا(ع) انجام دهد یعنی عدالت از منظر امام رضا(ع)، ما از ظرفیت امامت شامل عقلانیت امام، عدالت امام و... استفاده کنیم، کنگره تلاش می‌کند به این ابعاد بپردازد.وی با بیان اینکه وضع غذا، سلامت و درمان، آب سالم، مسکن و آموزش در جهان بحرانی است و میلیارد ها نفر در جهان نیازمند این موضوعات هستند، گفت: شاخص‌هایی برای کنگره در نظر گرفته‌ایم که ناظر بر چالش‌های جهانی است و کنگره ادعا دارد از طریق سرمایه اجتماعی رضوی فضایی به وجود آورد که با بی‌عدالتی‌هایی که در عالم وجود دارد مبارزه شود. عدالت امام به قدری وسیع است که می‌فرماید: اگر کسی در سلام کردن بین فقیر و مستمند تفاوت ایجاد کند در قیامت دچار عذاب می‌شود. امیدوارم در پرتو کنگره پنجم بتوانیم این نکات را تامین کنیم.
 
دبیر کنگره امام رضا(ع) گفت: این برنامه ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود که افتتاحیه آن با پیام تصویری رهبر معظم انقلاب و سخنرانی آیت‌الله رئیسی ریاست جمهور و پیام سه مرجع تقلید برگزار خواهد شد، ۲۰ نشست هم ذیل کنگره قرار است برگزار شود.
 
حجت‌الاسلام مروی هم دیگر سخنران مراسم است.عاملی درباره پیش‌نشست‌های کنگره گفت: پیش نشست‌ها به صورت داوطلبانه برگزار شد و مردم کشور‌های مختلف خودشان کار را انجام دادند و ما هزینه‌ای نکردیم.وی گفت: مهم‌ترین شاخصه کنگره، بین‌المللی بودن آن است و شاخصه مهمتر این این است که به مهم‌ترین چالش‌های جهان یعنی عدالت و تبعیض می‌پردازد.
 
دانشگاه‌های تهران و شریف، عتبه عباسی و حسینی، حوزه علمیه قم و مشهد، به همراه سازمان‌ فرهنگ و ارتباطات، مجمع جهانی اهل بیت(ع) با ما همکاری داشتند.
 
عاملی از تشکیل فرهنگستان علوم رضوی خبر داد و گفت: این فرهنگستان از ذیل این کنگره بیرون خواهد آمد و دانشمندان حاضر در این کنگره عضو فرهنگستان خواهند بود تا چالش‌ها را هم پیگیری کنند.با تازه‌ترین خبرهای فرهنگی در پیوند زیر آشنا شوید:‎@Culture

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین