عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۷۰۰۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
حجت الاسلام قاضی‌عسکر:
تولیت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه گاهی ما فقط به فکر تغذیه و اسکان برای زائر هستیم، اما پیام اربعین را برای آن‌ها تبیین نمی‌کنیم، خواستار طراحی سوگندنامه اربعین برای معرفت‌افزایی زائران شد.

عقیق: حجت‌‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر، تولیت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در نشست ‌هم‌اندیشی سالانه مدیران و رؤسای ستادهای توسعه و بازسازی عتبات استان تهران که امروز ۲۵ تیر در تالار شیخ صدوق حرم سیدالکریم (ع) برگزار شد، با بیان اینکه ساخت و ساز در قالب توسعه حرم‌ها از وظایف دینی ماست، گفت: توسعه حرم‌ها باعث زمینه‌سازی برای تهذیب نفوس و آشنایی مردم با اهل بیت علیهم‌السلام می‌شود. اما چگونه از این ظرفیت بزرگ می‌توان استفاده و بهره‌برداری ‌کنیم؟

چرا جوانان با این همه ظرفیت با تحریک دشمن تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟

وی با اشاره به اینکه میلیون‌ها انسان از ظرفیت حج و عتبات در مشهد، قم، شیراز و سایر مراکز دینی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: ظرفیت زیادی همچون مساجد، نماز جمعه، مدارس و دانشگاه و … وجود دارد، اما چه می‌شود که با وجود این همه ظرفیت و توانایی، جوانان ما با دین بیگانه شده و با تحریک دشمن تحت تاثیر قرار می‌گیرند‌ و به مبانی دین بی‌توجهی می‌شوند. ما باید دلایل چنین موضوعی را ریشه‌‌یابی و با آن مقابله کنیم.

اعتراض تولیت حرم سیدالکریم به عزاداری برخی مداحان در مسلیمه

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه در موضوع اربعین ظرفیت زیادی وجود دارد که نباید آن را نادیده گرفت، ادامه داد: در ایام مسلمیه ما سه شب مراسم عزاداری در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) داشتیم اساتید و مداحان را توجیه کردیم که صحنه عاشورای عزت آفرین را به گونه‌ای معرفی نکنید که تبدیل به ذلت شود. علی‌رغم همه تذکرها، اما برخی تعابیر لرزه به اندام من می‌انداخت که چرا داریم با اهل بیت و عزاداری اینگونه رفتار می‌کنیم. چرا این همه دروغ را به عنوان مصیبت مطرح می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید نسبت به منبری‌ها و مداحان حساسیت داشته باشیم، گفت: مرحوم آیت الله سیدمجید امین وقتی به نجف می‌رفت، فقط در مجالسی حضور پیدا می‌کرد‌ که می‌دانست اصول دینی رعایت می‌شود. اگر ما به این نکات توجه نکنیم، آیا وضع بدتر نمی‌شود؟ شک نکنید که بدتر خواهد شد.

توصیه رهبری به شیوه مداحی اثرگذار

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه چند سال قبل در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم که ایشان مطالبی را اشاره فرموندند‌ تا راهگشای برنامه‌های دینی باشد، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب موضوعاتی را مطرح کردند. مضمون آن اینگونه بود که مداحی «حسین حسین» یا خواندن مکرر «وای از دل زینب» نوای دلخراشی ایجاد می‌کند و اثرگذاری معنوی هم ندارد. پرهیز از چنین اصواتی در مداحی‌ها چقدر تاکنون مورد اشاره قرار گرفته است؟ باید مداحان به این نکات توجه کنند و مضامین اثرگذار و واقعی را بیان کنند، نه اینکه با هر روشی بخواهند به عزاداری بپردازند.

وی با اشاره به بهره‌برداری نکردن از تجمعات مذهبی و فرهنگی گفت: این همه مراسم داریم و تجمع که هدف مناسبی از آن صورت نگرفته است. در چنین برنامه‌هایی چند مجری می‌آوریم و اوج ابتکار آن‌ها این است که می‌گویند «دست‌ها بالا! یا حیدر یا حیدر». 

معرفت‌افزایی در اربعین را مورد توجه قرار دهید

تولیت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه در تعابیر فراوان دیده می‌شود که برائت از مشرکان به عنوان محوری‌ترین اصول زیارت است، ادامه داد: فلسفه این عزاداری‌ها معرفت‌افزایی و مقابله با جهل است. اما چقدر ما در این مراسم و برنامه‌ها به این امر توجه داریم؟ ما سوگندنامه در حرم عبدالعظیم حسنی داریم که وقتی می‌آییم به این حرم می‌گوییم که از شما متشکریم که ما را دعوت کردید. در ایام حج هم وقتی زائران را اعزام می‌کردیم چنین سوگندنامه‌ای طراحی و اجرایی شد تا وقتی زائران لباس احرام می‌پوشند آن را بخوانند و به فلسفه اهمیت حضور در این مکان مقدس پی ببرند. اما در اربعین چنین است؟ فقط به فکر راه‌اندازی موکب و دادن بهترین غذاها به زائران هستیم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه توصیه شده وقتی به زیارت کربلا می‌روید، گرسنه و تشنه باشید تا مفهوم آن را درک کنید، گفت: گاهی ما فقط به فکر تغذیه و اسکان برای زائر هستیم. آیا پیام اربعین هم برای آن‌ها تبیین می‌کنیم تا وقتی از این سفر پر رمز و راز بازمی‌گردند، فضای اربعین روی آن‌ها اثرگذار باشد تا آسیب اجتماعی را کمتر داشته باشیم. با وجود همه تلاش‌ها و فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد، متأسفانه باید بگویم که اگر این روند بدون اصلاح ادامه یابد، همراهی نسل جوان را از دست می‌دهیم. تنها کسی که عمق این‌موضوع را درک می‌کند رهبر معظم انقلاب هستند که مطالب دینی را بیان می‌کنند تا ما آگاه شویم.

تجمعات مردمی را ساماندهی و با برنامه اجرا کنیم

وی در ادامه از نحوه برگزاری برنامه‌ها و تجمعات فرهنگی انتقاد کرد و افزود: همین اجتماع «سلام فرمانده» که در استودیوم ۱۰۰ هزار نفری آزادی برگزار شد. وقتی چنین جاذبه‌ای دارد، چرا ما برای مردم حاضر برنامه مناسبی نداریم. در همان برنامه مراسم را دست ۲ مداح دادیم. آن زمان آقای ایروانی با سعودی‌ها گفتگو داشت و‌زمینه برای برقراری ارتباط فراهم شد. اما مداح این مراسم شروع به تخریب سعودی‌ها کرد. ۶ بار مداح یک بیتی را ضد عربستان تکرار کرد و از رسانه‌ها هم پخش شد. همان شب با این اقدام، جلسه ما با سعودی‌ها لغو شد و تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. بعد چین واسطه شد تا روابط برقرار شود.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با بیان اینکه تجمعات مردم باید ساماندهی و با برنامه باشد، تصریح کرد: باید ۱۰۰ هزار نفر را جمع کرد برای حرکت فرهنگی و آن‌ها را برای فعالیت‌های بعدی  آماده کرد نه اینکه با شعارها موجب تخریب شد. امیدوارم که خدا ما را از بحران اخلاقی و آسیب‌ها نجات دهد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین