عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۱۲۶۷۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
حجت‌الاسلام‌ حامد کاشانی؛
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بابیان این‌که اگر به غدیر خیانت نشده بود امروز جهان اسلام، دنیا را مبتنی بر سعادت در دنیا و آخرت اداره می‌نمود، گفت: اگر غدیر در جامعه‌ای احیا گردد، امت در مسیر ظهور منجی عالم بشریت و تجلی حکومت مهدوی گام بر خواهد داشت.

عقیق: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حامد کاشانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه تبیین ویژگی‌های غدیر در روایات اسلامی، بابیان این‌که هیچ‌کسی همچون اهل‌بیت علیهم‌السلام به امر نبوی در  بیان فضیلت، افضلیت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام کوشا نبودند.

وی بیان فضائل امام علی علیه‌السلام را یکی از اقدامات مشترک ائمه اطهار علیهم‌السلام دانست و بابیان این‌که فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز از راویان واقعه غدیر است، اظهار داشت: این فرصت چندروزه تا غدیر فرصتی مغتنم برای تبیین و تبلیغ امامت و افضلیت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و بلند کرد پرچم مناسک غدیری است.

کاشانی در ادامه به دوران سال ۳۹ هجری و وقایع بعد از حکمیت و جنگ نهروان اشاره نمود و بابیان این‌که غارت‌های معاویه حکومت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را دچار ضعف ساخته بود، اظهار داشت: در این سال‌ها لشگریان امیرالمؤمنین علیه‌السلام گرفتار فقدان تبیین حقایق و بایکوت سنگین بعد از رحلت پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله بودند. از این دوران به دوران کتمان حقایق اسلامی یاد می‌شود.

وی به فرازهایی از خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در این دوران اشاره و با تأکید بر این‌که امام علیه‌السلام در سخنانی حق و باطل را به‌خوبی تفکیک و به ویژگی‌های منافقان و طواغیت اشاره و مواعظ عبرت‌آموزی را تبیین و مناسک غدیری را آموزش دادند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: امام علی علیه‌السلام در این خطبه بابیانی نرم و در قالب ادبیات رمزآلود سخنانی را مطرح می‌کنند تا از این منظر ضمن تبیین حقایق از فتنه‌انگیزی در امت اسلامی اجتناب نمایند.

وی به تبیین مناسک غدیری در فرازهای پایانی خطبه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و بابیان این‌که امام علیه‌السلام می‌فرمایند، در این روز از آن غذایی که خودتان می‌خورید به فقرا احسان کنید، اظهار داشت: در روز غدیر از همان نوع اطعامی که در میهمانی و مجالس جشن و عروسی از میهمانان پذیرایی می‌کنیم، اطعام دهیم. کسی در روز غدیر تنها به یک مؤمن اطعام و افطار دهد، گویا هزار هزار نبی، صدیق و شهید را غذا داده است. یعنی بر سر سفره کسانی حضور خواهند داشت که سفره خلایق عالم به برکت وجودی ایشان نازل می‌شود.

کاشانی بابیان این‌که حضرت در اطعام و احسان با تواضع و فروتنی همواره در حلقه فقرا حاضر می‌شدند، اظهار داشت: اثر اطعام در روز غدیر چنان زیاد است که برای آن پاداش‌های فراوانی ذکر نموده‌اند؛ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام تضمین نمودند، کسی که در روز غدیر اطعام دهد، از ولایت به وادی کفر نخواهد رفت و دچار فقر و تهی‌دستی نخواهد شد. بر اساس سنت الهی پول خرج کردن درراه دین گشایش روزی را به دنبال دارد.

وی در ادامه بابیان این‌که بعد از امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، وجود مبارک صدیقه طاهره سلام‌الله علیها در اعلاترین مرتبه به امر نبوی در تبیین واقعه غدیر عمل نمودند، اظهار داشت: ازدواج فاطمه زهرا سلام‌الله علیها با مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام، بزرگ‌ترین بیان عملی فضیلت امیرالمؤمنین است. تنها ازدواج عالم که در آن هم‌کفو بودن شرط لازم بود، دلیلی اظهر بر حقانیت ولایت امیرالمؤمنین است. صدیقه طاهره سلام‌الله علیها هم به زبان مبلغ غدیر و هم با عمل ازدواجشان مشخص‌کننده امامت بودند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تبیین دلایل امامت امام علی علیه‌السلام در اعمال نبوی، بابیان این‌که انحصار رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در ذکر برادر به علی علیه‌السلام دلالتی روشن بر ولایت ایشان است، اظهار داشت: ازدواج امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام با سرور زنان عالم و برترین افراد امت در عصر رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله، خود گواهی روشن بر فضیلت والای امام علی علیه‌السلام است.

وی روز ازدواج امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام را سه جهت غدیر و ثابت‌کننده امامت امیرالمؤمنین، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام دانست و با تأکید بر این‌که این ازواج تنها ازدواجی است که علامت حقانیت شوهر و امامت فرزندان است، خاطرنشان ساخت: حدیث فواطم که بر سخنرانی با نهیب و پرسش انکاری فاطمه زهرا سلام‌الله علیها و برای بیدار کردن وجدان‌ها اشاره دارد، از دیگر تجلی‌های عملی صدیقه طاهره در تبیین غدیر و حمایت از ولایت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام است.

کاشانی بابیان این‌که اگر به غدیر خبانت نشده بود امروز جهان اسلام، دنیا را مبتنی بر سعادت دنیوی و اخروی اداره می‌نمود، تصریح کرد: دوری از غدیر جامعه اسلامی را گرفتار وادی برطرف سازی احتیاجات اولیه  نموده، اگر غدیر در جامعه‌ای احیا گردد، امت در مسیر ظهور منجی عالم بشریت و تجلی حکومت مهدوی گام برخواهند داشت.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین