عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
رئیس اداره قرآنی آستان قدس رضوی:
رئیس اداره قرآنی آستان قدس رضوی با اشاره به احکام قرآن گفت: مکان برگزاری جلسات قرآن غصبی نباید باشد و در صورت تداخل نماز جماعت با جلسه قرآن، نماز جماعت مقدم است چرا که بی‎‌اعتنایی به نماز جماعت حرام است.
عقیق:کاروان قرآنی شوق تلاوت امروز 24 اسفندماه به پارکی در کربلا رفته و در فضای باز به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.

هرچیزی که مصداق بی احترامی به قرآن باشد حرام است

پس از آن نیز حجت‌الاسلام مهدی شجاع رئیس اداره قرآنی آستان قدس رضوی در جمع قاریان نوجوان کاروان شوق تلاوت به لزوم توجه در تلاوت قرآن کریم پرداخت و با بیان اینکه گرفتن وضو برای تلاوت و نگارش آیات قرآن مستحب است اظهار داشت: اگر انسان قرآن را از روی عقل نجس کند حرام است و باید آن را تمیز کرد و در صورتی که با از بین بردن نجاست اهانت بیشتری به قرآن شود باید آن بخش را جدا کند.

حجت‌الاسلام شجاع با اشاره به اینکه هر چیزی که مصداق بی‌احترامی به قرآن باشد حرام است خاطر نشان کرد: سجده در آیاتی که سجده واجب است باید انجام شود و اگر کسی فراموش کرد باید زمانی که یادش بیاید سجده را به جای آورد. حتی افرادی که با قاری آیه را میخوانند باید دوبار سجده کنند چون یک بار قاری خوانده و شنیده و یک بار هم خودش خوانده است.

سوره هایی که سجده واجب دارند

وی با بیان اینکه ملاک سجده در آیه شنیدن یا تلاوت تمام آیه است گفت: در سجده واجب لزومی ندارد که ذکری گفته شود یا با وضو و مهر باشد فقط حالت سجده کافی است بنابراین در ایاتی از سوره های سجده فصلت و نجم و علق باید وقتی به آیات سجده واجب رسیدید سجده کنید.

حجت‌الاسلام شجاع با اشاره به احکام سوره‌های قرآن در نماز اظهار داشت: در رکعت اول و دوم نماز واجب باید ابتدا فقط سوره حمد را بخوانید و بعد سوره کامل خوانده شود اما در نمازهای مستحبی می‌توان بخشی از سوره یا چند سوره را قرائت کرد.

تقدم نماز جماعت به برگزاری جلسات قرآن

رئیس اداره قرآنی استان قدس با بیان اینکه آقایان باید حمد و سوره در نمازهای صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند تصریح کرد: مکان برگزاری جلسات قرآن غصبی نباید باشد و در صورت تداخل نماز جماعت با جلسه قرآن, نماز جماعت مقدم است چرا که بی اعتنایی به نماز جماعت حرام است.

وی با اشاره به اینکه خواندن قرآن در اماکنی که موجب ایجاد مزاحمت برای دیگران شود جایز نیست مگر در هنگام اذان خاطر نشان کرد: پول دادن برای تصحیح قرائت اشکال دارد اما گرفتن اجرت در تلاوت قرآن کریم جایز است.

شنیدن صوت زنان حرام است/ توصیه حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) قبل از شهادت

حجت‌الاسلام شجاع با بیان اینکه شنیدن صوت تلاوت زنان حرام است، گفت: در همخوانی بانوان اگر صدای یکی از بانوان غالب نباشد اشکال ندارد که در فتوای رهبر معظم انقلاب آمده است که اگر به قصد لذت نباشد اشکال ندارد.

وی با اشاره به اینکه روح افرادی که از دنیا می روند به آرامش نیاز دارد که این امر با تلاوت قرآن محقق می‌شود، افزود: حضرت زهرا(س) به امام علی(ع) فرمودند وقتی من را تدفین کردی تنهایم نگذار و برایم قرآن بخوان. پس تلاوت قرآن را برای ارواح مومنین و مؤمنان هدیه کنید.

آموزش قرآن صدقه جاریه است

حجت‌الاسلام شجاع با بیان اینکه برزخ سختی‌های زیادی دارد، خاطر نشان کرد: صدقات جاریه در برزخ به داد ما می‌رسد که آموزش قرآن کریم یکی از صدقات جاریه است و باید به آن توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه جامعه ما باید قرآنی شود گفت: رهبر معظم انقلاب به حفظ قرآن تاکید کردند چرا که با انس با کلام وحی جامعه قرآنی شود که برای این امر ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغی باید در خدمت قرآن باشد.

نماز انسان را در دنیا و آخرت هدایت می‌کند

رئیس اداره قرآنی آستان قدس رضوی با بیان اینکه مردم ما به قرآن خواندن توجه زیادی ندارد افزود: در حرم امام رضاع(ع) بررسی کردیم کتاب‌های مفاتیح زودتر تغییر می‌کند و مصحف شریف کمتر آسیب می‌بیند که نشان می‌دهد مردم ما قرآن خوان نیستند و تنها همان سوره‌های اول واقع در مفاتیح را قرائت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه انس با کلام وحی تدبر و فهم قرآن را در پی دارد تصریح کرد: برخی قاریان وقتی رتبه ای کسب می‌کند به استاد خود بی اعتمادی می‌کند. باید احترام استاد خود را حفظ کنید حتی همان کسی که روخوانی قرآن را به شما آموخته است. نباید گرفتار غرور و خود برتربینی شوید.

حجت‌الاسلام شجاع با بیان اینکه اگر می‌خواهید به جایی برسید و قرآن شما را در دنیا و آخرت بالا ببرد به کلام وحی عمل کنید، تصریح کرد: یکی از علما می گفت دنیا و آخرت می‌خواهی به نماز اول وقت توجه کنید.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین