عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۹۱۳۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۵

عقیق:سال 1770 ميلادي وقتي جمس كوك استراليا را كشف كرد از ديدن كانگرو متعجب شد و شايد به اين مسئله كه كانگرو را به سيخ كرده و كباب كند فكر نمي كرد اما با مهاجرت گروه هاي مختلف انساني با عقايد و اديان گوناگون اين حيوان علف خوار در معرض شكار و استفاده از گوشت آن قرار گرفت.

با گسترش اسلام و رواج آن در اين كشور پهناور، استفاده از گوشت اين حيوان كيسه دار براي مسلمانان اين كشور و مسلمانان گردشگري كه به اين كشور سفر مي كنند از سوالات مورد توجه آنها شده است. چرا كه امروزه گوشت کانگورو به صورت فراوان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود،  حال خوردن این گوشت چه حکمی دارد؟

 

در پاسخ به اين سوال بايد گفت: « از جمله حیواناتی که در روایات به عنوان حرام گوشت از آنها یاد شده است، حیوانات «درنده‌خو» هستند که این روایات مراد از درنده‌خو را حیوانی دانسته‌اند که دارای نیش (دندان تیز) و چنگال باشد.[1]

حال گروهی از فقها[2] کانگورو را دارای این ویژگی‌ها دانسته و به دنبال آن، قائل به حرمت گوشت این حیوان شده‌اند، ولی بر‌خی دیگر از فقها[3]، وجود این ویژگی‌ها را در کانگورو نفی کرده و به همین دلیل، معتقدند در صورتی که کانگورو ذبح شرعی ‌شود، خوردن گوشت آن اشکالی ندارد.

برخی مراجع[4] نیز به نتیجه قطعی در این زمینه نرسیده و بر این اساس، در این موضوع احتیاط کرده‌اند.

پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[5]

حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی):
جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
به احتیاط واجب جایز نیست.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
در صورتی که ذبح شرعی ‌شود، کانگورو از حیوانات حلال گوشت است و خوردن آن اشکالی ندارد.

حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
کانگورو جزء حیوانات حرام گوشت است.


پي نوشت ها:
[1]. ر.ک: عاملى، سید محمد حسین ترحینى، الزبدة الفقهیة فی شرح الروضة البهیة، ج ‌8، ص 297، دار الفقه للطباعة و النشر، قم، چهارم، 1427‍ق.
[2]. آیات عظام  خامنه‌ای و نوری همدانی.
[3]. آیت الله مکارم شیرازی.
[4]. آیت الله سیستانی
[5]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.

 منبع:جام

211008

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین